اتاق خبر روژا مارکت

لیست کامل تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای طبیعت گردی

لیست تجهیزات و وسایل ضروری برای طبیعت گردی

همانطور که کوهنوردی یکی از سالم ترین تفریحات و محبوب ترین ورزش ها در بین تقریبا همه افراد می باشد و حتی شما هم اگر کوهنورد هم نباشید، سالانه حداقل یکی دو بار را با دوستانتان به یکی از کوه های اطراف شهرتان می روید، طبیعت گردی نیز، در سال های اخیر بسیار رایج شده و اکیپ ها و گروه های بسیار زیادی وجود دارند که مسیری از یک طبیعت دلنشین را انتخاب کرده، در آن کمپ می کنند و یا ساعاتی از روز را به پیاده روی در بین مسیر ها زیبای آن می پردازند. اما چیزی که اهمیت بالایی دارد، این است که همانند کوهنوردی، طبیعت گردی نیز تجهیزات خود را دارد و نباید بدون همراه داشتن وسایلی مخصوص و کاربردی نه شبانه در جایی بمانید و نه از برخی از مسیر های طبیعت عبور کنید. در این مقاله می خواهیم لیستی کامل از تمامی تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای یک طبیعت گردی دلنشین را به شما عزیزان ارائه دهیم.

طبیعت گردی چیست ؟

طبیعت گردی انواع مختلفی دارد و بسته به محلی که در آن به طبیعت گردی می روید، می تواند متفاوت باشد، اما به صورت کلی به گردش هایی که با هدف جمع شدن با دوستان جهت پیاده روی، ماهیگیری، عکاسی، کمپینگ، تماشای طبیعت و یا شب مانی و تماشای ستارگان به محلی خاص از دل طبیعت انجام می شود طبیعت گردی گفته می شود، در واقع کوهنوردی را نیز می توان نوعی از طبیعت گردی در نظر گرفت و به صورت کلی به هر تفریح و گردشی که بیرون از شهر باشد طبیعت گردی گفته می شود.

و اما چک لیست وسایل و تجهیزات ضروری برای طبیعت گردی

هر چند که، وسایل نیستند که باعث افزایش فرح و شادی و لذت از یک طبیعت گردی دوستانه می شوند اما وجود آنها برای امنیت، راحتی و حتی لذت بیشتر بسیار ضروری است، بنابراین خواندن چک لیست وسایل و تجهیزاتی که در ادامه برای شما عزیزان بیان کرده ایم ضروری می باشد. هر چند توصیه ما این است که اگر قصد طبیعت گردی دارید و می خواهید با دوستانتان بیرون بروید، حتما خودتان نیز چک لیستی تهیه کرده و یا از چک لیستی که در انتخاب این مطلب برای شما عزیزان درج کرده ایم استفاده کنید تا ضروری ترین وسایلی که نیاز دارید را با خود ببرید و هیچ چیزی را فراموش نکنید.

1 – کفش مناسب

در واقع برای هر کاری که انجام می دهید باید کفش مناسب داشته باشید، کوهنوردی، طبیعت گردی، پیاده روی و ورزش کردن و … بهترین کفش هایی که می توانید برای طبیعت گردی انتخاب کنید، کفش های کوهنوردی هستند و اگر در فصل تابستان و یا در یک روز گرم به دل طبیعت می روید، بهتر است که از صندل استفاده کنید. پیشنهاد ما صندل هامتو و یا صندل اسنو هاک است، اما اگر صندل ندارید و یا نمی توانید نسبت به خرید آن اقدام کنید می توانید از کفش های کوهنوردی هامتو و یا کفش های کوهنوردی اسنوهاک نیز استفاده نمایید.

کفش هامتو مناسب برای کوهنوردی و طبیعت گردی

دلیل برتری صندل ها بر کفش های کوهنوردی در فصل تابستان و در روز های گرم را در مقاله ویژگی های یک صندل خوب به صورت کامل توضیح داده ایم، اما اگر بخواهیم به صورت خیلی مختصر و مفید به آن اشاره کنیم، باید بگوییم که صندل ها مانع عرق کردن پاهایتان می شوند و در صورت عبور از آب نیز مناسب تر می باشند، همچنین در آوردن و مجدد پوشیدن آنها نیز بسیار ساده تر است.

صندل هامتو مناسب برای طبیعت گردی

2 – لباس مناسب

بدون داشتن لباس مناسب، هیچ ورزش و تفریحی لذت بخش نخواهد بود. تصور کنید که در یک روز سرد زمستانی و یا یک روز بارانی پاییزی به یک محل دلنشین رفته اید و قصد دارید شب را بمانید و یا پیاده روی دلپذیری با دوستانتان انجام دهید، اگر یک کاپشن کوهنوردی مناسب نداشته باشید و یا اگر یک بارانی با خود نبرده باشید. مطمئنا تمام وقتتان صرف پیدا کردن روشی برای فرار از این مشکات خواهد شد. به عنوان یک پیشنهاد بهتر است همیشه لباس کوهنوردی مناسبی برای طبیعت گردی و … داشته باشید و اگر در فصل زمستان به طبیعت گردی می روید، یک کاپشن کوهنوردی هامتو که برخی از آنها ضد آب نیز می باشند با خود همراه داشته باشید.

3 – کوله پشتی

و اما وسیله ای که حتی اگر بخواهیم برای چندین ساعت کوتاه از منزل دور شوید به نمونه ای از ان احتیاج دارید، کیف و یا کوله است. برای طبیعت گردی و کوهنوردی نیز بهترین وسیله برای هر فرد، کوله پشتی کوهنوردی مناسبی است که بتوان، وسایل مورد نیاز خود را به خوبی در آن قرار داده و دسته بندی کنند. اما نه هر کوله ای، ویژگی های بهترین کوله پشتی کوهنوردی را در مقاله ای دیگر در بخش وبلاگ فروشگاه معرفی کرده ایم که اگر قصد خرید آن را دارید، بهتر است این ویژگی ها را در نظر داشته باشید.

ویژگی های بهترین کوله پشتی کوهنوردی

3 – چادر

چادر از وسایلی است که بسته به سفری که قصد انجام آن را دارید می تواند ضروری و یا غیر ضروری باشد. به عنوان مثال اگر قصد شب مانی نداشته باشید، نیازی نیست که حتما یک چادر با خود داشته باشید. چراکه وزن بار شما را سنگین خواهد کرد. اما سفر های طبیعت گردی شب مانی بدون داشتن چادر مناسب، کار اشتباهی است. بهترین چادر های کوهنوردی یا تک نفره و یا دو نفره می باشند که مارک های مختلفی، انواع گوناگونی از آنها را تولید کرده و در بین محصولات خود قرار می دهند، به عنوان یک پیشنهاد چادر کله گاوی و چادر هامتو می تواند بهترین انتخاب برای یک طبیعت گرد باشد، که این مدل ها نیز در ظرفیت های مناسب عرضه می شوند و نصب و راه اندازی و همچنین جمع آوری آنها راحت می باشد و البته فضایی بسیار کم نیز اشغال می کنند و وزنشان نیز کم است.

4 – کیسه خواب

و اما از دیگر وسایلی که ضرورت به همراه داشتن آن فقط برای طبیعت گردی هایی است که شب را نیز قصد ماندن در مقصدی دارید، با همراه داشتن یک کیسه خواب مناسب، دیگر نیازی نیست از سرما بترسید و یا نگران جانورانی باشید که احتمالا وارد لباس هایتات خواهند شد و یا شما را نیش خواهند زد. کیسه خواب ها نیز انواع مختلفی دارند، هر چه نمونه با کیفیتی تری از آن انتخاب کنید، هم گرما و راحتی استفاده از آن بیشتر خواهد بود و هم وزن سبک تری نیز خواهد داشت.

5 – کرم ضد آفتاب

مطمئنا یبشترین زمانی را که در یک طبیعت گردی صرف می کنید، روز ها است و روز ها نیز مصادف خواهد بود با عبور ر مقابل آفتاب، در معرض نور شدید آن قرار گرفتن و به عبارتی در معرض آسیب های ناشی از اشعه های مضر آن قرار گرفتن. همراه داشتن یک کرم ضد آفتاب برای هر طبیعت گردی ضروری است، چراکه ضد افتاب ها هر از چند گاهی باید تمدید شوند، به عبارتی باید بعد از 3 ساعت قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب و گذشت از زمان زدن کرم ضد آفتاب، مجدد آن را تمدید نمایید تا سپری که تشکیل می دهد، همچنین قدرتمند و محافظ باقی بماند.

6 – عینک آفتابی و یا عینک کوهنوردی

اگر نمی توانید نسبت به خرید یک عینک مخصوص کوهنوردی اقدام کنید، همراه داشتن هر عینک آفتابی دیگری نیز می تواند کار شما را راه بیاندازد. اما بهترین انتخاب عینک کوهنوردی خواهد بود. چرا که عینک های آفتابی مناسب برای استفاده روزمره ساخته شده اند و بیشتر جنبه زیبایی آنها در نظر گرفته شده است، در حالی که در عینک های کوهنوردی و طبیعت گردی، حتی از کناره ها نیز امکان ورود هیچ اشعه مضر نور خورشیدی وجود ندارد.

7 – زیر انداز

حتی اگر سفری که بیرون می روید، طبیعت گردی نیز نباشد و صرفا نیم ساعت یا چند دقیقه نشستن هم باشد، زیر انداز ضروری است، در واقع زیر اندازه از وسایل کوهنوردی و طبیعت گردی بسیار ضروری است که هر فردی باید در داخل کوله پشتی خود یکی از آنها را داشته باشد. در طبیعت و کوه لزوم همراه داشتن زیر انداز برای این است که می توانید از آن برای زیر چادر و یا زیر کیسه خواب نیز استفاده کنید و اگر قصد نشستن هم داشته باشید، برای بیرون چادر بسیار مناسب خواهد بود.

8 – طناب

شاید به ظاهر ساده، اما یکی از ضروری ترین وسایلی که هر طبیعت گرد و یا حداقل هر اکیپ طبیعت گردی باید حداقل یکی از آن را به همراه داشته باشند، طناب می باشد. از این وسیله می توانید برای کشیدن اجسام سنگین، برای راه اندازی چادر و … و حتی برای بسته بندی نیز استفاده کنید. در واقع بدون داشتن طناب مناسب مطمئنا در طبیعت گردی که انجام می دهید، یک جای کار خواهد لنگید.

9 – ظروف کوهنوردی

از دیگر مواردی که باید در لیست تجهیزات و وسایل مورد نیاز و ضروری برای طبیعت گردی وجود داشته باشد، ظروف می باشند. ظروف کوهنوردی انواع مختلفی دارند، از ظروف شخصی مورد نیاز برای غذا خوردن، آب خوردن و چای خوردن گرفته تا فلاسک و ظروف عمومی که به وسیله آنها غذا درست می گنید، چایی آماده می کنید و … از ظروفی هستند که هر فرد و یا هر اکیپ طبیعت گردی به اندازه کافی برای تمامی اعضای گروه به همراه داشته باشد. مهمترین ظروفی که باید به همراه داشته باشید : لیوان – بشقاب – قاشق و چنگال – فلاسک – کتری – اجاق کوچک غذا پزی – چاقو و مواردی از این قبیل می باشند.

10 – نور و لایتینگ

برخی از طبیعت گردی ها شامل عبور از مسیر های تاریک در شب می باشند و یا احتمال شب مانی در آنها بسیار زیاد است و شاید هم قصد تان از طبیعت گردی، همان شب مانی باشد. در این صورت شما حتما به یک منبع نور مناسب احتیاج خواهید داشت. منبع نور که یکی از موارد مهم در تجهیزات و لوازم ضروری برای طبیعت گردی است، می تواند یک چراغ قوه باشد یا یک نور بزرگ برای روشن کردن محیط اطراف محل کمپ باشد. در هر صورت نمونه خوبی از آن را باید تهیه نمایید. البته پیشنهاد ما این است که حتی اگر از یک منبع نور بزرگ هم برای روشن کردن کل محیط کمپ استفاده می کنید، حتما یک چراغ قوه مناسب نیز به همراه داشته باشید.

11 – جمعبه کمک های اولیه و کیت بقا

ممکن است در طول طبیعت گردی و یا کوهنوردی که انجام می دهید، یکی از اعضا، زخمی شده، دچار مشکلی شده و به پانسمان، بخیه و یا مواردی از این قبیل احتیاج داشته باشد، در این موارد، تنها چیزی که به کمک شما خواهد آمد، جعبه کمک های اولیه ای است که به همراه دارید. علاوه بر این جعبه که برای هر گروه یکی از آنها کافی است، کیت های بقا نیز از جمله جذاب ترین وسایل برای طبیعت گردی هستند که معمولا شامل چاقو، فندک، برخی از وسایل کمک های اولیه و مواردی از این قبیل می باشند.

12 – پاور بانک

یکی از وسایل ضروری و مورد نیاز دیگر در لیست تجهیزات مورد نیاز برای طبیعت گردی که البته برخی به دلیل قیمت بالایی که دارند آن را تهیه نمی کنند، قطب نما و یا مسیر یاب است. مسیر یاب ها شارژ بسیار بالایی در خود نگه می دارند. به هر حال اگر شما هم نمونه ای از آن را ندارید، مطمئنا از تلفن همراهتان برای مسیر یابی استفاده می کنید، مسیر یابی شارژ بسیار زیادی را مصرف می کند و حتی اگر گوشیتان را برای برقراری تماس هم کامل شارژ کرده باشید به دلیل مسیر یابی باید حتما یک پاور بانک مناسب برای شارژ کردن آن به همراه داشته باشید. بنابراین پاور بانک از وسایلی است که ممکن است همراه داشتن آن یادتان برود و باید قبل از شروع سفر، آن را چک نمایید.

13 – غذا و آب اضافی

اگر محلی که می روید امکان آشپزی در آن فراهم است و یا کنار چشمه ای پر آب می باشد که هیچ، در غیر این صورت، هر طبیعت گرد حرفه ای باید مقداری آب و یا مقداری غذا با خود همراه داشته باشد. آب را می توانید در کمل بک هایی که مخصوص این کار طراحی شده اند و یا در قمقه ای مخصوص حمل کنید و غذا را نیز می توانید در ظروف کوهنوردی قرار دهید، البته به جای غذا بهتر است مکمل های مقوی که نه فضای زیادی اشغال می کنند و هم انرژی زیادی میز به شما می دهند به همراه داشته باشید.

سخن آخر

در پایان باید بگوییم که ضروری رعایت این لیست را فقط زمانی درک خواهید کرد که یکی از این وسایل را به همراه نداشته باشید و در طبیعتی که کیلومتر ها ازشهر دور است، به یکی از آنها نیاز پیدا کنید. بنابراین این لیست تجهیزات و وسایل مورد نیاز طبیعت گردی را حتما همیشه همراه خود داشته باشید و اگر ما هم چیزی را از قلام انداخته ایم، خودتان به آن اضافه کرده و البته در قسمت نظرات نیز برای سایر مخاطبین این مقاله درج نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *