اتاق خبر روژا مارکت

ویژگی های یک کفش کوهنوردی خوب و با کیفیت

ویژگی های یک کفش کوهنوردی با کیفیت

یکی از مهمترین محصولات و لوازم کوهنوردی که هر فردی باید به کیفیت آن، مناسب بودنش و البته با دوام بودن و راحتی اش توجه کند، کفش کوهنوردی است، بدون داشتن کفشی خوب، مطمئنا کیفیت کوهنوردی شما نیز پایین خواهد بود و حتی ممکن است، آسیب هایی نیز ببنید. در واقع انتخاب یک کفش مناسب برای کوهنوردی بسیار ضروری است و این کار اگر از روی اصول و دلیل انجام شود، مطمئنا کار سختی نیست. اما چه اصولی ؟ در این مقاله می خواهیم به شما ویژگی هایی که یک کفش کوهنوردی خوب و با کیفیت باید داشته باشد را برای شما عزیزان بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

کفش کوهنوردی باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟

در واقع مهمترین هدف از بالا رفتن از یک کوه، سلامت و لذتی است که در پایان به آن دست خواهید یافت، اگر کفش مناسبی نداشته باشید، مطمئنا هیچ کدام از آنها نصیب شما نخواهد شد. این فقط در رابطه با اینکه باید کفش کوهنوردی داشته باشید نیست و بلکه باید کفش کوهنوردی مناسبی هم داشته باشید. در این مقاله و در ادامه برای شما ویژگی هایی را توضیح خواهیم داد که به شما در مسیر خرید کفش کوهنوردی با کیفیت و مناسب کمک خواهند کرد.

  1. اگر می خواهید حرفه ای باشید، برای هر نوع کوهنوردی، کفش خاصی وجود دارد و مهمترین ویژگی که کفش مناسب شما باید داشته باشد این است که بسته به شرایط مناسب باشد، به عنوان مثال اگر در یک روز بارانی به کوه می روید، باید حتما ضد آب باشد، اگر در یک روز زمستانی به کوه می روید و احتمالا برف زیادی هم در ارتفاعات آن وجود دارد، باید از نمونه های هیمالیا نوردی و یا سنگین وزن استفاده کنید و اگر کوهنوردی شما صرفا عبور از مسیر های متعادل، در یک روز گرم تابستانی و بدون برخورد با صخره ها و یا مسیر های صعب العبور است می توانید از صندل استفاده کنید و به این صورت. بنابراین مهمترین ویژگی در انتخاب و خرید یک کفش کوهنوردی مناسب این است که از نوع مناسبی استفاده کنید.
  2. اما اگر بودجه زیادی برای تهیه انواع مختلفی از آن ندارید و می خواهید یک کفش کوهنوردی خوب با ویژگی های ایده آل برای هر نوع کوهنوردی و هر شرایطی خریداری کنید، پیشنهاد ما به شما این است که حتما کفشی را خریداری کنید که ضد آب باشد. ضد آب بودن یکی از مهمترین ویژگی هایی است که حتی اگر مسیری که از آن عبور می کنید، آب هم نداشته باشد و یا آب و هوا بارانی نباشد نیز شما در امان خواهید ماند و البته آماده خواهید بود.
  3. کفش مناسب برای کوهنوردی باید دوام بالایی داشته باشد، چراکه رفتن به کوه، یعنی عبور از مسیر هایی که ممکن است به صخره ختم شود، ممکن است دارای جانوران مختلف باشد، ممکن است پاها و کفش شما را اذیت کند و بدین ترتیب اگر کفش هایتان دوام نداشته باشد، آنها را پاره کرده و یا از بین ببرد. بنابراین حتما سعی کنید که از کفش کوهنوردی استفاده کنید که دوام کافی و لازم داشته باشد.
  4. از دیگر ویژگی هایی که یک کفش کوهنوردی مناسب و با کیفیت باید داشته باشد، این است که باید کفش راحتی داشته باشد، همانند یک کفش پیاده روی باید از انعطاف پذیری خوبی برخوردار باشد و همچنین ضربه پذیری آن نیز بالا باشد. البته مهم تر از همه اینها، باید ضد لغزش باشد، چراکه گاهی اوقات یک لغزش کوچک در یک شرایط سخت در یک کوه صعب العبور، مساوی استا با خطرات جانی و جبران ناپذیر.
  5. کف های مناسب برای کوهنوردی معمولا ساق هایشان نسبت به کفش های مناسب برای پیاده روی و کتونی ها، بلند تر است و معمولا قوزک های پا را می پوشانند. این برای امنیت است و در صورتی که شما هم می خواهید نمونه ای با کیفیت و مناسب داشته باشید، حتما به این ویژگی توجه فرمایید، از جمله دلایلی که معمولا ساق های آن ها بلند تر است، این است که از پیچ خوردن پاهای شما جلوگیری خواهند کرد.
  6. از دیگر ویژگی هایی که هر کفش کوهنوردی با کیفیت و مناسبی باید داشته باشد، این است که باید در برابر سرما و یخبندان مقاومت لازم و کافی داشته باشد و پاهای شما را یخ زده نکند. به عبارتی متریال داخلی آن باید گرم باشند.
  7. معمولا علی رغم ضد آب بودن برخی از کفش های کوهنوردی دارای قابلیت تنفس پذیری به ویژه از قسمت بند ها نیز می باشند و این برای فصل گرما بسیار مناسب است و از عرق کردن بیش از حد و بد بو شدن پاهای شما جلوگیری می کنند. البته متریال برخی از آنها نیز در جلوگیری از بد بو شدن بسیار موثر است، چراکه آنتی باکتریال می باشند.
  8. علی رغم این موضوع که معمولا کفش های مناسب برای کوهنوردی سنگین وزن تر از کفش های مناسب برای پیاده روی هستند، اما باید به این موضوع توجه و دقت فرمایید که حتما کفشی را خریداری کنید، که وزن آن ایده آل و مناسب باشد و زیاد نباشد، چراکه سنگین وزن بودن باعث سریع خسته شدن شما در طول کوهنوردی خواهد شد.
  9. یکی دیگر از ویژگی هایی که کفش کوهنوردی مناسب شما باید داشته باشد، این است که حتما باید اندازه و سایز بندی ان مناسب باشد. در واقع هنگام خرید همواره باید به سایزبندی انها دقت داشته باشید و بر خلاف کفش های پیاده روی که باید فیت پاهایتان باشند، بهتر است که کفش مناسب برای کوهنوردی مقداری از حالت عادی بزرگتر باشد. چراکه باید مقداری فضای خالی داشته باشد و همچنین جا برای پوشیدن جوراب های ضخیم نیز داشته باشد.
  10. یک کفش کوهنوردی مناسب باید از پاهای شما حتی در برابر حالت هایی که احتمالا یک سنگ بزرگ بر روی پاهای شما افتاده باشد و یا پاهایتان زیر یک آوار کوچک بماند نیز محافظت کند، به عبارتی باید رویه آن ضربه پذیر و دارای محافظ پنجه نیز باشد.
  11. قیمت مناسبی نیز داشته باشد، درست است که هیچ گرانی بی حکمت نیست و هیچ ارزانی هم بی دلیل، اما ما می گوییم که نه باید کفش ارزان بخرید و نه باید کفش گران، در واقع از دیگر ویژگی هایی که هنگام خرید کفش کوهنوردی باید به آن توجه کنید، این است که باید حتما به صرفه باشد. به صرفه بودن یعنی هم ویژگی های بالا را داشته باشد و هم اینکه قیمتش نیز مناسب و ایده آل باشد. وگرنه اگر به قیمت اهمیت نمی دهید، همیشه گران ترین مدل ها، همه ویژگی های بالا را دارند. اما هستند مدل هایی همانند کفش های کوهنوردی هامتو که هم قیمتشان مناسب است و هم کیفیت بالایی دارند.

مهمترین نکات هنگام خرید بهترین کفش کوهنوردی

علاوه بر اینکه، توجه به ویژگی هایی که در بالا ذکر کردیم، منجر به خرید بهترین کفش کوهنوردی خواهد شد، اما نکاتی نیز وجود دارند، که در صورت رعایت این نکات، کفشی که خریداری می کنید، حتی بهتر هم خواهد شد. در واقع این نکات به خودتان بستگی دارد و در رابطه با ویژگی های کیفی کفش نیست.

  • کفش های کوهنوردی باید راحت باشند و همچنین باید فضای خالی نیز داشته باشند، بنابراین بهترین زمان برای خرید کفش کوهنوردی عصر ها و زمانی است که تمام پیاده روی ها و کار های روز مره تان را انجام داده اید، چراکه در این هنگام پاها در تاول زده ترین و بزرگترین حالت خود قرار دارند و کفشی که خریداری می کنید، برای شما کوچک نخواهد بود.
  • علاوه بر مورد بالا سعی کنید که هنگام خریدن این محصولات حتما ضخیم ترین جورابی که احتمالا آن را خواهید پوشید، داشته باشید و اگر هم به صورت آنلاین خریدتان را انجام می دهید، همیشه یک سایز بزرگ تر از کفش اسپرت مناسب و فیت پاهایتان انتخاب کنید.
  • برای هر کوهنوردی و هر نوعی باید کفش مناسبی داشته باشید، اما اگر نمی توانید این هزینه را پرداخت کنید، می توانید از رایج ترین کفش های کوهنوردی که تقریبا مناسب هر شرایطی می باشند و معمولا هم ساق دار هستند استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *